woensdag 25 december 2013

Materiaal meerval visserij - 01

Boezemkarpers 020 goes catfish !
Graag wil ik ieder ontwikkeling binnen in mijn nieuwe visserij delen op mijn blog, en misschien hebben beginnende meerval vissers er in de toekomst wat aan.
Voor mij was het aller belangrijkste om er achter te komen welk materialen geschikt zijn voor het vissen op stilstaand water zoals meren maar ook het vissen op meerval op de grote rivieren in ons kikkerlandje want ook dat wil ik gaan doen in het jaar 2014.
Het eerste waar ik mij in verdiepte is de type hengel die ik wil gaan gebruiken, en waar ik zelf van dacht dat het beste bij mijn nieuwe visserij zou gaan passen.
Na een hoop surfen op het net kom je na mijn mening bijna alleen hengels tegen voor extreem zware meervallen, en dan heb ik het over hengels van tussen de 8 voet lang en de 11 voet lang met een gemiddelde werpgewicht van tussen de 250 gram en de 600 gram.
Ik denk dat deze type hengel meer geschikt is voor het meerval vissen op de ebro in Spanje want daar zijn er meervallen gevangen van maar liefst 120 kilo en dit verwacht ik zeker niet te vangen hier in Nederland.
Ik zelf ben op zoek gegaan naar een hengel waarvan ik denk dat ook bij het haken van een kleinere meerval een toffe strijdt geeft maar wel een hengel met meer dan genoeg ruggen graad om een beste meerval te kunnen blokken en te vangen.
Na dat ik enkelen mensen heb gesproken die hier meer van hebben gegeten werd mij een hengel geadviseerd van 10 voet, en die een werp gewicht kan wegzetten van tussen de 150 gram en de 200 gram met het aas meegerekend.
Na diverse hengels, gezien en gevoeld te hebben viel mijn keuze op 2 JRC RAZOR 10 VOET en 3 LBS.
Deze hengels zijn voor als nog wat aan de lichtere kant maar met deze aankoop voel ik mij goed want ze mogen van mij flink krom getrokken worden in het jaar 2014.


De tweede waar ik naar op zoek ging, en wat misschien nog wel belangrijker is dan de hengel is een goede betrouwbare werp molen die het gewicht en trekkracht aan kan van een behoorlijke meerval, en na flink wat onderzoek kwam ik er achter dat mijn daiwa,s emblems daar niet echt geschikt voor zijn, en al helemaal niet als ik mij bedenk dat ik een heel seizoen op meerval wil gaan vissen met er vanuit gaande dat er een aantal met mij op de foto/film mogen :)
Een zeer groot deel van de huidige bigpits zijn hier niet geschikt voor ! althans natuurlijk kun je er wel een meerval mee vangen maar als je er meerdere mee wilt vangen op bijvoorbeeld stromend water is het een kwestie van tijd dat je as van de werpmolen het begeeft en kan buigen of afbreken.
De meeste meerval vissers gebruiken een reel want dan komt de kracht direct op de as en niet onder een hoek van 90 graden zoals bij een werpmolen.
Maar toch moest en zou ik molens onder deze hengels hebben die hier meer dan geschikt voor zijn en na wat zoeken op marktplaats kwam ik een verzamelaar op het spoor die 2 oude maar in nieuwstaat verkerende FIN NOR AHAB 16 te koop aanboodt !
Na 2 keer heen en weer gebeld te hebben met de beste man reed ik er 80 km naartoe om de 2 juweeltjes te bezichtigen.
Bij het zien en voelen van deze stalen molens met een binnen werk van messing moest en zou ik ze hebben Ik zag de molens en ik was meteen verkocht.ik wilde ze graag overnemen en ik kon ze voor een hele mooie prijs overnemen.


De aankomende tijd zal ik mij wat meer verdiepen, betreft materialen als lijn & dobbers, haken, ook zal ik mij gedachten gang waarom ik het zo ga doen hier neerknallen op mijn blog.
Fijne kerstdagen en een gezond nieuwjaar !

Groetjes Sander Kunst

8 opmerkingen:

  1. Hey Sander, de JRC hengels zijn lekkere hengels hoor, heb ze ook. Je karperhengels zou je ook kunnen gebruiken als je gewoon vanaf de kant vist. Zou ik zelfs aanraden als je vanaf de kant gaat vissen, anders zijn de kortere Razor lekkerder. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is toevallig boudewijn, jah ik vindt ze dan ook veromt lekker in de hand liggen ondanks ze niet peper duur zijn in aanschaf, de gewone karper hengels zijn altijd nog een optie maar ben bang dat ik met 12 ft en 2 1/4 net wat te kort kom wil ook enkele meerval sessies gaan vissen op de Waal en de Maas.

      Groetjes Sander

      Verwijderen
  2. Prachtige molens! Ik weet dat ze op vis tv een aantal afleveringen hebben gehad waarop ze op meerval vissen. Ze geven er ook vaak goede tips over materiaal. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks Michael het zijn ook erg mooie molens , ze draaien heerlijk en ze glimmen lekker en dat voor molens met een leeftijd van zeker 15 jaren oud, deze zijn nog met de stalen molenhuis ! en ze zijn klaar om eens flink te gebruiken ! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goede voorbereiding is het halve werk. Hoewel, natuurlijk wil je aan het werk gezet worden door die meervallen.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Fer
      Het is precies zoals je het zegt.
      Laat mij maar werken, ik heb er zin in :)

      Verwijderen
  5. Hoi Sander,

    Leuk om zo je ontdekkingstocht te volgen. Je pakt het serieus aan!

    Sander, de beste wensen voor 2014!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Koen
      Ben zelf super ook super benieuwd wat het mij gaat brengen het meerval vissen,
      Jij ook een goed en gezond 2014
      Groetjes Sander

      Verwijderen